October 17, 2014

common, entrepreneur, running

Är löpning och företagande samma sak?

Att det är bra att träna, tex löpning, för att sen orka jobba med sitt företagande är ingen hemlighet, frågan är om det finns några fler paralleller?

Sen några år tillbaka så har jag, precis som många andra, börjat löpträna och jag gör det ganska ofta. Från början var det för att hålla midjemåttet stången, men det har på sista tiden blivit mer en strävan av att springa längre och längre. Och det är under de där långa passen som någon typ av parallell till företagande börjat växa fram.

Många som börjar löpträna gör snabbt framsteg och om du sen läser och lyssnar lite för mycket på experterna så är du snart inne i ett träningsschema där intervall- och backträning är en stor del av träningen. Det är en fantastiskt bra träning om du vill bli bäst, ligga längst fram på tävlingarna och korsa målsnöret först, men det är en tuff träning och varför var det nu vi började träna? Denna typ av träning tar ordentligt på krafterna och du måste vara supermotiverad för att orka driva den framåt. Det finns inga quick-fix och genvägar varken inom löpning eller inom företagande. Min erfarenhet från vänner och kollegor är att ju tidigare du börjar med intervallträning, desto snabbare slutar du träna.

Det är precis samma sak inom företagande, speciellt för start-ups. Den fantastiska idén är fantastisk och när man har allt på plats så händer – inget. Flashiga lokaler, glänsande hemsida, snygg marknadsföring, kanske till och med investerare som lägger upp kapitalet på bordet och alla applåderar och hejar på. Många har sagt det innan mig:

Att etablera ett nytt företag eller ny produkt är ett maratonlopp. Långt, jävligt, tråkigt, svettigt och när benen börjar bli stumma, då är det 10 km kvar….

Det finns ingen intervallträning som förkortar tiden till framgång. Att lyckas tar tid, lång tid, och har man inte det på näthinnan när man drar igång så kommer det troligtvis gå som med löpträningen – motivationen brister och skorna åker in i garderoben. Tänk perspektivet 5 år eller om du vill 50 km. Ut och träffa kunderna och lyssna, deras kunskap är det som kommer att göra dig framgångsrik. Anpassa produkten till deras önskemål – var agil. Spring lite längre för varje pass, inte mycket, men lite lite längre och jag lovar dig – snart är du uppe i två timmars löpning och det är då det händer. Det är inte bekvämt, inte särskilt roligt, men det flyter på. Du får ett annat synsätt till lidande och det är det du behöver. Två timmar blir tre timmar som blir fyra timmars löpning och då har du klarat ett maraton!

Det är när du är uppe i fem timmars löpande/säljande som kunderna börjar referera till ditt företag och börjar tala om det. Trots att du har träffat dem så så många gånger så är det inte förrän de har haft ditt företag på näthinnan i fem timmar, minst, som de är beredda att köpa. Och det är då det börjar, dags att leverera.

På med skorna och ut och spring! Jag kan lova dig två saker – ta dig i kragen och ge dig ut, du kommer aldrig att ångra ett löppass efteråt och de stora problemen du hade innan du gav dig ut kommer att vara mycket mycket mindre när du kommer hem. Det finns inget som rensar huvudet så bra som ett löppass!

 

Tags: