October 10, 2014
Så skapas hög lönsamhet
Ingemar Fredriksson har skrivit boken Så skapas hög lönsamhet, en bok som ger konkreta tips om hur man som företagsledare just ska höja företagets lönsamhet. Det är en ekonomibok, men det unika med boken är perspektivet – det är inte kamrerens och inte heller analytikerns/företagsvärderarens perspektiv utan företagsledarens.
Tyvärr utsätts man som företagsledare ganska ofta för att korven äts i båda ändarna, dvs ni tvingas sänka priserna (intäkterna) samtidigt som kostnaderna ökar. Lönsamheten sjunker och alla lider, ägarna som håller i plånboken och de anställda som blir oroliga för sina jobb. Vägen tillbaka är ofta lång och jobbig, men ska man äta en elefant så är det bäst att börja direkt med att ta de små, men många tuggorna.
Fredriksson delar upp företagets ekonomi i fyra arbetsområden – intäkter, kostnader, tillgångar och finansiering. Det är en blandning mellan resultaträkning och balansräkning, men jag gillar uppdelningen. Den är hanterbar och lättförståelig.
– Vi måste sänka varulagret, en kommentar som är lätt att säga men kräver lite mer att genomföra. Boken ger exempel på ”hur” förändringarna ska genomföras inte bara vad man kan tjäna på det.
För att höja intäkterna så ska ni ställa er fyra frågor:
• Vad SKA vi ta betalt för?
• Vad BÖR vi ta betalt för?
• Kan vi ta mer betalt för något?
• Kan vi ta betalt för något mer?
Självklara frågor, men samtidigt frågor som vi lätt glömmer bort att ställa oss. Kan vi tex addera en tjänst till produktförsäljningen är det inte bara ett sätt att höja intäkterna, vi knyter även kunden närmare vårt företag.
Boken är lättläst och tydlig, många bra och roliga exempel, dock kan vissa vara lite malplacerade, men de är alla föredömligt korta. Det är samtidigt inte exemplen som är intressanta, det är tankarna och reflektionerna som de föder. Vi verkar alla inom olika branscher vilket gör vår situation unik samtidigt som grundförutsättningarna är desamma.
Är du ny som VD eller vill du lära dig de grundläggande ekonomiska mekanismerna för ett litet till medelstort företag – då är detta boken för dig.
Du hittar boken via en sökmotor nära dig.
Tags: